VITRÁŽ

Princíp výroby vitráže spočíva v rozložení obrazu do jednotlivých elementov, ktoré sa prenesú do farebných sklíčok. Pri výrobe vitráží používame viaceré  techniky, podľa účelu a vhodnosti v konkrétnom priestore.


Klasická vitráž do olova

 
Najčastejšie sa používa ako výplň okien v katedrálach, kostoloch, a iných historických budovách. Jej technologicky základ spočíva v olovených lištách, ktoré spájajú jednotlivé kúsky farebného skla. Keďže tieto lišty môžu opticky rušiť detaily motívu je vhodné používať túto technológiu len pri jednoduchých vzoroch, alebo pri väčších vitrážach.

 


Technika TIFFANY

Tento štýl vynašiel známi secesný umelec a sklár Louis Comfort Tiffany.

  Táto technológia sa oproti klasickej vitráži líši tým, že jednotlivé kúsky skla nie sú spájané oloveným profilom, ale hrany sa obalia medenou páskou a potom sa pospájkujú. Prechody medzi jednotlivými farebnými kúskami skla sú takto jemnejšie, čo dovoľuje výrobu zložitejších  a prepracovanejších motívov.

  

  Vitráže vyrobené touto technikou majú veľmi dlhú životnosť, pretože všetky komponenty vitráže (sklo meď a cín) sú známe svojou dlhou životnosťou. Dokazujú to Tiffaniho vitrážne práce v Amerických múzeách z ktorých mnohé majú aj viac ako 100 rokov.


Fazetované vitráže - BEVELLS

Základ tejto technológie vychádza z tiffany techniky, hlavnú časť vitráže tvoria ale komponenty z  hrubších čírych skiel so zbrúsenými okrajmi. Tieto pod uhlom brúsené a leštené hrany lámu svetlo a tým zvýrazňujú tvar motívu.

     


Zapekané sklá - FUSING
Už z názvu vyplýva, že pri tejto technológii sa používa pec. Jednotlivé kúsky skla, ktoré budú tvoriť motív vitráže nie sú spájané oloveným profilom ani kovovou páskou, ale sa poukladajú na tabulu skla požadovaných rozmerov. Táto tabula sa potom vloží do pece, kde sa pri vysokej teplote tieto sklá rozpustia a spoja s podkladovou tabulou. Výsledkom sú plynulé prechody medzi jednotlivými farbami, bez rušivej olovenej alebo kovovej pásky.

     


Maľba na sklo 

Pri tejto technike sa na sklo nanesú špeciálne farby ktoré je potom nutne vypáliť v peci pri vysokej teplote. Tým sa dosiahne farebná stálosť ako aj odolnosť.  Takto vytvorený kus skla a sa potom vloží do vitráže.

     


Pieskovanie

Vytváranie motívov matovaním povrchu skla, pomocou piesku poháňaného vysokotlakovým vzduchom. 

 

© Vitráže Šabová - všetky práva vyhradené

 

 

 

 

 eurodvere 
farebné sklo
sklovitráž
tifany
tiffany
tyffany
vitraz
vitráž
vitráže
Vitráže Šabová
vyroba vitraze
vytraz

vitraz - vitraz - vitraz - vitraz - vitraz - vitraz - vitraz - vitraz - vitraz - vitraz - vitraz - vitraz 

vitráže - vitráže - vitráže - vitráže - vitráže - vitráže - vitráže - vitráže - vitráže - vitráže - vitráže

vitráž - vitráž - vitráž - vitráž - vitráž - vitráž - vitráž - vitráž - vitráž - vitráž - vitráž - vitráž - vitráž

vitraze - vitraze - vitraze - vitraze - vitraze - vitraze - vitraze - vitraze - vitraze - vitraze - vitraze - vitraze